Sunday, December 16, 2012

REFLEKSI P&P


Bagi sape2 yg nk baca refleksi Macro teaching bg group sy, sila la jenguk2 di bawah ye... SELAMAT MEMBACA SEMUA..

REFLEKSI P&P KUMPULAN
Ahli:
Nik Nor Imani Bt Nik Hussin (L20112006834)
Nor Adlini Bt Mat Piah (L20112006834)
Nor Azila Bt Mohd Nasir (L20116806)
1.0 REFLEKSI KENDIRI
      Melalui penglibatan dan pengalaman semasa menjalankan Proses Pengajaran dan Pembelajaran di Sekolah Menengah Islam Aman, saya dapat melihat beberapa aspek yang perlu diperbaiki terhadap proses pengajaran dan pembelajaran yang telah saya laksanakan di sekolah tersebut sama ada dari aspek-aspek yang dilihat itu adalah aspek positif, aspek negatif dan aspek yang menarik perhatian.
2.0   ASPEK-ASPEK POSITIF YANG BOLEH DIJADIKAN PANDUAN
2.1  Dalam proses pengajaran dan pembelajaran, komunikasi antara pelajar dan guru sangat penting dalam penyampaian ilmu. Dengan itu, penyampaian secara teratur dan mudah difahami pelajar sangat diperlukan.
2.2  Rancangan Pengajaran Harian perlu disediakan sebelum proses P&P dijalankan. Ini akan memberi garis panduan kepada guru untuk melaksanakan aktiviti di dalam kelas.
2.3  Pengawalan kelas merupakan aspek penting ketika proses pengajaran dan pembelajaran dilaksanakan. Dengan kawalan kelas yang baik akan membantu proses P&P agar berjalan dengan lancar.
2.4  Hubungan mesra wujud sesama masyarakat sekolah iaitu antara guru, pentadbir dan pelajar-pelajar. Selain itu pelajar mengamalkan konsep memberikan senyuman, tanda hormat dan memberi salam kepada guru-guru dan orang yang lebih tua serta tetamu yang hadir perlu dijadikan contoh kepada semua bakal guru dan masyarakat. Dengan amalan ini menyemai sifat saling hormat-menghormati dan berkasih sayang sesama manusia.
2.5  Interaksi dan komunikasi yang mesra terjalin di antara guru dengan kakitangan dan juga pelajar. Situasi seperti ini menjadikan soal pengurusan dan proses pengajaran dan pembelajaran dapat dikendalikan dalam suasana yang selesa dan tidak memberi tekanan.
2.6  Kesungguhan guru-guru di sini dalam mendidik para pelajar wajar saya jadikan sebagai panduan kerana menjadi tanggungjawab seorang guru untuk menyampaikan ilmu dengan sebaik mungkin. Guru-guru di sini bersedia mengorbankan tenaga dan masa walaupun pada waktu hujung minggu dalam melaksanakan tugas mendidik pelajar.
3.0  ASPEK-ASPEK YANG BOLEH DIPERBAIKI
3.1  Cara penyampaian guru hendaklah selaras dengan kemampuan pelajar. Penggunaan laras bahasa yang tidak sesuai dengan tahap pemikiran pelajar sedikit sebanyak membantutkan proses penyampaian ilmu. Hal ini kerana tidak keseluruhan pelajar di dalam kelas mempunyai kemampuan atau kefahaman yang sama.
3.2  Bahan bantu mengajar perlulah jelas dan sesuai dengan kedudukan pelajar di dalam kelas. Bahan bantu mengajar yang kecil akn merumitkan pelajar untuk membacanya.
3.3  Guru perlu tenang menghadapi situasi pelajar yang berbagai. Pelajar-pelajar yang berlatar-belangkan pendidikan yang berbeza akan mewujudkan situasi pembelajaran yang berbeza antara setiap individu.
4.0  ASPEK-ASPEK YANG MENARIK PERHATIAN
Melalui pemerhatian yang dibuat, guru akan memastikan kelas berada di dalam keadaan bersih dan kemas sebelum memulakan pengajaran. Alat Bantu mengajar seperti radas, soalan, jadual dan gambar rajah dilekatkan di papan kenyataan bagi memudahkan pelajar membuat rujukan. Di dalam kelas juga terdapat sudut bacaan di mana murid boleh mendapatkan bahan bacaan tambahan.
Di samping itu, susun atur perabot dan pembahagian kumpulan juga amat dititikberatkan. Perbezaan jantina di dalam pembahagian kumpulan memberi peluang kepada pelajar  untuk bergaul dengan lebih baik, tertib, bertanggungjawab, menjaga adab kerja berkumpulan yang walaupun tidak bercampur dengan kumpulan, mereka tetap bercampur belajar di dalam kelas yang sama. Hal ini juga dapat meluaskan lagi ruang persefahaman dan tolenrasi antara pelajar.
Selain suasana kelas, peraturan dan disiplin juga mendorong ke arah keberkesanan P&P. Disiplin dapat membentuk tingkah laku baik manakala peraturan dapat mengawal dan mencorakkan tingkah laku positif disamping mencegah pelajar daripada melakukan perbuatan yang tidak diingini. Guru perlu tegas melaksanakan peraturan yang telah dibuat untuk kebaikan pelajar.
Seperkara lagi yang menarik perhatian saya ialah sikap pelajar-pelajarnya yang menghormati guru. Walaupun terdapat pelajar yang nakal, ucapan salam mekar dibibir para pelajar setiap kali bertemu dengan guru malahan mereka ringan tulang untuk membantu guru. Tidak kira mereka pelajar lelaki mahupun perempuan. Sikap ini telah diterapkan semasa mereka mula-mula memasuki tingkatan1 lagi sehinggalah ke tingkatan 5.


https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=gmail&attid=0.3&thid=13ba3ab101569982&mt=application/msword&url=https://mail.google.com/mail/u/0/?ui%3D2%26ik%3D8f17c4058b%26view%3Datt%26th%3D13ba3ab101569982%26attid%3D0.3%26disp%3Dsafe%26realattid%3Df_has5402w2%26zw&sig=AHIEtbRx2T9e3Ij8abPnSERRGSFKppQicg



No comments:

Post a Comment